Lina Khan a její bílá velryba: FTC se postaví k Amazonu

Dobře známá metafora "bílá velryba" se často používá k popsání pronásledování něčeho s malou šancí na úspěch, podobného pronásledování kapitána Ahaba Moby Dicka. Je to posedlost , která ovládá myšlenky a akce člověka. Lina Khan, předsedkyně Federální obchodní komise (FTC), vtěluje toto pronásledování svým neúnavným zaměřením na Amazon.

Tento text je překlad z angličtiny. Původní verzi lze přečíst na odkazu zde.

Lina Khan a její bílá velryba: FTC se postaví k Amazonu

Souborová fotografie, Lina Khan, hovoří během slyšení Senátního výboru pro obchod, vědu a dopravu na Capitol Hill ve Washingtonu. (Saul Loeb/Pool přes AP) ASSOCIATED PRESS

Dne 26. září 2023 FTC spolu s generálními prokurátory 17 států konečně podala dlouho očekávané žaloby proti Amazonu, obviňujíc ho z protikompetenčního chování v rozporu s federálními antimonopolními zákony. Žaloba podaná v západním okrsku Washingtonu primárně zaměřuje na program Prime od Amazonu a obviňuje společnost, že používá manipulativní, nátlakové nebo klamné návrhy uživatelských rozhraní, aby přiměla spotřebitele k přihlášení a zároveň jim znemožnila zrušení předplatného.

Tato historická žaloba je součástí série kroků podniknutých jak FTC, tak Oddělením pro antimonopolní činnost Ministerstva spravedlnosti od doby, kdy Bidenova administrativa převzala úřad v roce 2021. Prezident Joe Biden jmenoval Khan a Jonathana Kantera do čela oddělení pro antimonopolní činnost, což signalizuje silnější federální postoj k vymáhání antimonopolních zákonů. Jak Khan, tak Kanter jsou považováni za sokoly antimonopolů, kteří prosazují významné reformy, zejména zaměřené na Big Tech.

V podstatě existují tři hlavní obavy o antimonopolní politiku týkající se Big Tech. Za prvé, tyto společnosti uplatňují monopolní moc ve škodu spotřebitelům a dodavatelům. Meta, Google a Amazon ovládají své trhy, což téměř znemožňuje smysluplnou konkurenci. Jejich obrovská velikost a vysoké vstupní náklady odradí konkurenty. Absorbací nebo likvidací konkurentů Big Tech pravděpodobně porušuje koncepty horizontální integrace.

Za druhé tyto společnosti využívají své značné kapitálové zdroje z ovládání svých původních trhů k vstupu na nové trhy a posunu dodavatelského řetězce existujících trhů. Toto se označuje jako vertikální integrace v antimonopolním právu. Kontrolou svých dodavatelů a distributorů mohou vytlačit více od obou, přičemž minimalizují své vlastní náklady. Kromě toho rozvětvováním do nových trhů váží svou stávající sílu na nové, čímž zvyšuje svůj vliv.

Nakonec existuje značná obava o ochranu údajů , pravděpodobně hlavní hnací sílu za dvoustranným odporu vůči Big Tech. Tyto společnosti shromažďují, manipulují a prodávají obrovské množství údajů spotřebitelů, které využívají k podpoře svého úspěchu. Existují však obavy ohledně sběru, využívání a ochrany těchto údajů, což představuje složitou výzvu.

Příliš mnoho moci?

Jsou obviněny pět největších technologických společností — Microsoft, Apple, Amazon, Facebook (Meta) a Alphabet's Google — z toho, že mají přílišnou moc a vliv. Rostoucí je podpora ze všech stran pro uvalení omezení této moci. Nicméně otázka jejich rozdělení je hlavním bodem diskuse.

Zatímco omezení monopolní moci Big Tech je nezbytné, mělo by být provedeno opatrně a individuálně. Existují obavy o politiku inovací, velkou moc konkurence a národní bezpečnost. Přehodnocení způsobu, jakým jsou údaje shromažďovány a využívány společnostmi Big Tech, spolu s využitím tradičních nástrojů antimonopolního práva k prevenci protikompetenčního chování, by mohlo být alternativním přístupem.

Vývojový pohled na antimonopolní opatření a potřeba vyvážit inovace a konkurenci vyžaduje nuancovaný přístup k řešení výzev, které představuje Big Tech. Je to kritický okamžik v historii, vyžadující pečlivé zvážení nejefektivnějších strategií k zajištění spravedlivé soutěže a ochrany zájmů spotřebitelů.

Zdroj: od Anat Alon-Beck přispěvatel pro Forbes